Wie wat bewaart heeft veel papieren

Administratie ordenen, hoe houd je het overzichtelijk?

De start van een nieuw jaar betekend ook een nieuw administratief jaar. Dat betekend dat er een jaar administratie kan worden opgeborgen. Maar wat moet je bewaren en wat mag er weg?

Een eenvoudige stelregel is dat alles wat nodig is bij de belastingaangifte 5 jaar moet worden bewaard. Maar hoe voorkom je nu dat er teveel wordt bewaard want er zijn nogal wat papieren (digitale documenten) die je niet zomaar weg durft te gooien. Een paar tips om deze papierberg kleiner en overzichtelijker te maken zijn:

  • Verzekeringspapieren
    Kijk samen met je verzekeringsadviseur al de verzekeringspapieren een keer door en vraag wat je wel moet bewaren en wat weg mag. Maak een lijst om voor in je verzekeringsmap te doen zodat je volgend jaar nog weet wat je moet bewaren.
  • Garantiebewijzen
    Houdt de gebruiksaanwijzing en het garantiebewijs van je apparaten zoveel mogelijk bij elkaar (bv in een insteekhoes) en bewaar ze in een map of doos. Zet met een marker duidelijk de eindtermijn op je garantiepapieren. Kijk 1 x per jaar de doos/map met de gebruiksaanwijzingen na en als een apparaat weg is mag de gebruiksaanwijzing ook weg.
  • Bewijslast
    Alle papieren die een bewijslast zijn, bv. een mail waarin u iets wordt beloofd, de toekenning van subsidie, PGB, vrijwaringsbewijs van uw verkochte auto enz. altijd bewaren zolang deze nog nodig kan zijn, dat kan dus betekenen dat je die niet wegdoet.
  • Bankafschriften en facturen
    Kijk in januari de administratie mappen door en doe betaalde rekeningen van tijdschriften, autobelasting enz. weg. De betaling is altijd terug te zien op het bankafschrift. Bewaar de rekening van de reparatie van de auto, fiets of wasmachine wel. Hier staat meestal op wat er gerepareerd is en dat kun je nodig hebben als het gerepareerde weer snel kapot gaat.
  • Opbergen
    Papieren van het afgelopen jaar kunnen gebundeld in een doos worden bewaard, zo heb je maar een paar mappen nodig voor je administratie en heb je meer overzicht. Zet de doos op een plaats waar je hem makkelijk kunt pakken als je even iets na moet kijken en plak er een sticker op met inhoud en jaartal. (ikea heeft hier mooie dozen voor waar meerdere jaren in kunnen worden opgeborgen.)
    Op  https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/hoe-lang-moet-ik-mijn-financiele-administratie-bewaren lees je hier meer over.

Bron Rijksoverheid: "Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren".

Bron  https://dehuishoudcoach.nl/administratie/  : "Digitaal ontvangen bankafschriften moet je verplicht digitaal bewaren. Met andere woorden: krijg je jouw bankafschriften digitaal, dan mag je ze natuurlijk printen en in je papieren archief bewaren, maar… je moet ze ook digitaal kunnen overleggen, wanneer de Belastingdienst je daarom vraagt! Bij de meeste banken zijn digitale afschriften maar een beperkte tijd online te raadplegen en downloaden; 15 maanden is daarbij een gangbare periode. Dat betekent dus dat je digitale bankafschriften tijdig moet opvragen en thuis digitaal moet opslaan".

Jouw administratie weer goed geordend

Bewaar je jouw administratie ongesorteerd in dozen of is het gewoon onoverzichtelijk en wil je dat graag geordend hebben dan kan ik je daar bij helpen. Afhankelijk van de hoeveelheid kan er in 2 tot 4 uur al heel veel worden gerealiseerd. Wil je hierbij mijn hulp vul dan het contactformulier in en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op.

Of maak gebruik van mijn aanbieding: Een korte kennismaking en inventarisatie van jouw hulpvraag en aansluitend  praktische hulp, totaal 3 uur voor € 140,– (tot 20 km. enkele reis reken ik geen reiskosten).

Administratie, hoe houd je het overzichtelijk -1
Opruimen kost minder tijd dan zoeken
Wie wat bewaart heeft veel papier-2

Laat een reactie achter