images

Wie wat bewaart heeft veel papieren

Administratie ordenen , maar hoe houdt je het overzichtelijk?

...

Het einde van het jaar nadert weer met rasse schreden en dat betekend dat er weer een jaar administratie moet worden opgeborgen. Maar wat moet je bewaren en wat mag er weg?

Een eenvoudige stelregel is dat alles wat nodig is bij de belastingaangifte 5 jaar moet worden bewaard. Maar hoe voorkom je nu dat er teveel wordt bewaard want er zijn nogal wat papieren die je niet zomaar weg durft te gooien. Een paar tips om deze berg toch wat kleiner te maken zijn;

  • Kijk samen met je verzekeringsadviseur al de verzekeringspapieren een keer door en vraag wat je wel moet bewaren en wat weg mag, maak hier eventueel een lijstje van om voor in je verzekeringsmap te doen zodat je het volgend jaar, als er weer nieuwe papieren binnenkomen, nog weet.
  • Houdt de gebruiksaanwijzing en het garantiebewijs van je apparaten zoveel mogelijk bij elkaar (nieten of insteekhoes) en bewaar ze in een map of doos. Zet met een marker duidelijk de eindtermijn op je garantiepapieren. Kijk 1 x per jaar de doos/map met de gebruiksaanwijzingen na en als een apparaat weg is mag de gebruiksaanwijzing ook weg.
  • Alle papieren die een bewijslast zijn, bv. een mail waarin u iets wordt beloofd, de toekenning van subsidie, PGB,  vrijwaringsbewijs van uw verkochte auto enz. altijd bewaren zolang deze nog nodig kan zijn, dat kan dus betekenen dat je die niet wegdoet.
  • Kijk in januari de administratiemappen door en doe betaalde rekeningen van tijdschriften, autobelasting enz weg. De betaling is altijd terug te zien op het bankafschrift. Bewaar de rekening van de reparatie van de auto, fiets of wasmachine wel. Hier staat meestal op wat er gerepareerd is en dat kun je nodig hebben als het gerepareerde weer snel kapot gaat.
  • Papieren van het afgelopen jaar kunnen gebundeld in een doos worden bewaard, zo heb je maar een paar mappen nodig voor je administratie en heb je meer overzicht. Zet de doos op een plaats waar je hem makkelijk kunt pakken als je even iets na moet kijken en plak er een sticker op met inhoud en jaartal. (ikea heeft hier mooie dozen voor waar meerdere jaren in kunnen worden opgeborgen.)

www.rijksoverheid.nl  Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren?

Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren. .

www.dehuishoudcoach.nl  Digitaal ontvangen bankafschriften moet je verplicht digitaal bewaren. Met andere woorden: krijg je jouw bankafschriften digitaal, dan mag je ze natuurlijk printen en in je papieren archief bewaren, maar…  je moet ze ook digitaal kunnen overleggen, wanneer de Belastingdienst je daarom vraagt! Bij de meeste banken zijn digitale afschriften maar een beperkte tijd online te raadplegen en downloaden; 15 maanden is daarbij een gangbare periode. Dat betekent dus dat je digitale bankafschriften tijdig moet opvragen en thuis digitaal moet opslaan.

Zakelijk gelden er andere termijnen, kijk daarvoor op  www.belastingdienst.nl

Bewaar je jouw administratie in dozen of is het gewoon onoverzichtelijk en wil je dat graag geordend hebben dan kan ik je daar bij helpen. Afhankelijk van de hoeveelheid kan er in 2 tot 4 uur al heel veel worden gerealiseerd. Wil je hierbij mijn hulp vul dan het contactformulier in en ik neem zo spoedig mogelijk contact met je op.

Of maak gebruik van mijn aanbieding: Een korte kennismaking en inventarisatie van jouw hulpvraag met aansluitend 2 1/2 uur praktische hulp voor € 95,– (inclusief reiskosten voor afspraken binnen een straal van 30 kilometer en kleine organizing materialen. )

 

 

Contact opnemen