Wie en waar help ik bij

Waar ik concreet mee help? Voornamelijk met het deskundig organiseren van je huis, administratie en je agenda. Begeleiding bij de verhuizing. Leegruimen van de verpleeghuiskamer of woning.

...

Hennie Helpt mensen bij het aanbrengen van structuur

Je mag best zien dat er geleefd wordt in een huis. Van rondslingerende sporttassen, wasgoed van de kinderen en losse stapels post en tijdschriften kijkt niemand gek op in een druk gezin. Als er in de basis maar sprake is van een structuur. Wanneer het echt een probleem wordt, is als het je boven het hoofd stijgt. Als je niet meer in staat bent een goed systeem te hanteren en de rommel een eigen leven gaat leiden. Vaak zijn dit mensen die het niet ontbreekt aan de wil, maar die het niet langer kunnen door een gebrek aan tijd of energie. Door samen opnieuw te kijken naar alle processen in je gezin, planning en creatieve opbergmogelijkheden, brengen we die structuur weer aan. Het is mijn doel om je handvatten te geven om alles zelf weer op de rit te krijgen en te houden.

 

Hennie Helpt mensen hun administratie op orde te krijgen

Oneindig lange to do lists, uitstelgedrag, stapels (ongeopende) post en de administratie is het grootste blok aan je been…. Herkenbaar? Geen zorgen, veel mensen vinden het moeilijk om hun tijd en agenda effectief in te delen. Gelukkig zijn er een aantal handige systemen die van de administratie en agenda iets behapbaars maken. Ik help je de boel te ordenen en te kijken naar een logisch systeem. Mijn uitgangspunt daarbij is altijd dat het een systeem moet zijn dat je zelf ook makkelijk kan gebruiken. Ik kijk mee naar bijvoorbeeld de logica achter de indeling van je administratie-mappen. Hoe ga je om met post die binnenkomt? Kan dat effectiever? Het belangrijkste is dat we kijken hoe je het overzicht permanent kunt behouden.

 

Hennie Helpt bij verhuizen

Verhuizen naar een huis dat groter is dan je vorige is vaak makkelijk. Ruimte zat voor al je huidige en je nieuwe spullen. Maar wat nou als je altijd op een grote boerderij hebt gewoond en je verhuist naar een overzichtelijk appartement? Hoe moet het dan met al die spullen waar je in de loop der jaren gehecht aan bent geraakt? Hoe maak je de juiste keuze tussen wat wel, en wat niet meegaat. In beide gevallen kan ik zowel praktisch als adviserend helpen.

Stel dat je ouder(s) gaan verhuizen naar een verpleeghuis. Gaan de spullen op Marktplaats? Naar familie en bekenden? Naar de kringloop of naar de kerk? Alles kan, maar het moet wel geregeld worden. Altijd met respect voor de wensen van degene die ik help. Zo merk ik bijvoorbeeld dat mensen waarde kunnen hechten aan een herinnerings boekje met foto’s van het interieur en de spullen uit hun vorige huis. Dit kan onderdeel zijn van het pakket.

 

Hennie Helpt nabestaanden

Uit eigen ervaring weet ik als geen ander wat er allemaal op je afkomt als je plots een dierbare verliest. Het huis of de kamer van je naaste opruimen is niet het eerste waar je aan denkt of wilt denken als je ondertussen ook een begrafenis moet regelen. Helaas is de harde realiteit dat een kamer in een verpleeg- of verzorgingshuis vaak al binnen 3 tot 5 dagen na het overleden ontruimd moet zijn. In mijn rol als opruimcoach kan ik helpen. Ik maak foto’s van alle spullen om te bepalen wat er waar mee moet gebeuren. Gaan de spullen naar een opslag of kunnen ze bij de familie worden opgeslagen? Het uitzoeken kan dan op een later tijdstip in alle rust gebeuren.

Als het ouderlijk huis na overlijden leeg staat is het belangrijk om goed na te denken wat er met de spullen gaat gebeuren.Ook dat vergt een goede organisatie maar is ook heel emotioneel. Dan kan het fijn zijn als er iemand is die de praktische zaken regelt en mee kan denken en adviseren. Iemand die niet emotioneel betrokken is maar wel oog heeft voor de persoon. Het huis verkoop klaar maken behoort ook tot de mogelijkheden.  Uiteraard gebeurt alles met respect voor de spullen van je dierbare. De gemaakte foto,s kunnen eventueel gebundeld worden ter nagedachtenis.

 

Hennie Helpt ‘hamsteraars’

Wie wat bewaart…. heeft uiteindelijk een huis vol met spullen! Mensen kunnen veel redenen hebben waarom zij het moeilijk vinden spullen weg te doen en zodoende een huis vol spullen bij elkaar ‘hamsteren’. Niet in de laatste plaats door een heftige gebeurtenis of het verlies van een of meerdere dierbaren. Emotionele zaken kunnen ervoor zorgen dat je het lastig vindt om afstand van spullen te nemen. Bijvoorbeeld omdat alles persoonlijke waarde voor je heeft gekregen. Ik help je de keuzeprocessen overzichtelijk te krijgen, maar uiteindelijk bepaal je zelf wat wel en niet bewaard kan blijven.

 

Hennie Helpt mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel

Hennie Helpt ook mensen met niet aangeboren hersenletsel en/of een lichamelijke beperking om meer structuur aan te brengen in hun huis en huishouden. Als activiteitenbegeleider bij Boogh heb ik 16 jaar mensen met NAH mogen begeleiden. Hier heb ik gemerkt hoe belangrijk structuur en duidelijkheid kan zijn. Geldt dat ook voor jou? De ambulante begeleiding die je krijgt is vaak meer gericht op algemene begeleiding, ik kan hier een aanvulling op zijn door samen met jou het hele huis door gaan. Ik geef je tips voor het effectief bijhouden van je woon- en werkplek. Maar het kan ook betekenen dat we de zomerkleding in de kasten in dozen opbergen en verruilen voor de winterkleding. Mensen met een Persoons Gebonden Budget (PGB) krijgen vaak een financiële vergoeding voor mijn begeleiding en advies. Meer informatie vind je op www.pgb.nl

 

Herken jij je niet in één van de beschreven situaties, maar heb je wel het idee dat je baat hebt bij begeleiding door een professioneel organiser? Bel of mail me gerust om je situatie uit te leggen. Wellicht dat ik alsnog kan helpen.

Contact opnemen